Sådan kommunikerer du målgruppe-specifikt

Hvis du har et job eller hobby, der kræver, at du kommunikerer til andre mennesker – det kunne være potentielle kunder, hvis du ejer en virksomhed, eller dine studerende, hvis du er lærer på en skole – så har du måske allerede hørt om målgruppespecifik kommunikation.

At kommunikere på en måde, som er målrettet målgruppen, er et vigtigt greb inden for kommunikation og markedsføring. Hvis du ikke kommunikerer på en måde, som er rammer din ønskede målgruppe, vil altså det tid og arbejde du har lagt i dit kommunikationsprodukt i bedste fald være mindre effektivt, i værste fald være spild af tid, fordi målgruppen simpelthen enten ikke forstår eller ikke er interesseret i dit kommunikative budskab.

Der er udrettet mange værdifulde metoder og modeller til at kommunikere målrettet mod målgruppen. På eksempelvis denne hjemmeside kan du få svar på spørgsmålet: hvad er ciceros pentagram, og du kan også finde mange gode fagbøger om andre kommunikationsmodeller og -metoder.

Her giver vi dig en let indføring i noget af det allermest basale, du skal have for øje, for at ramme din ønskede målgruppe:

Find din målgruppe

First things first. For at kunne ramme din målgruppe, bliver du nødt til at vide, hvem din målgruppe egentlig er. Retter dit produkt sig mod teenagedrenge, middelaldrende mænd bosat i Whiskeybæltet, gravide eller aspirerende veganere?

Det er ikke sikkert, du ved det helt præcist, men arbejd på at få en idé om, hvem din målgruppe egentlig er.

 

Kommuniker med et sprog der rammer din målgruppe

Det er vigtigt, at du kommunikerer i et sprog, der apellerer til din målgruppe. Du skal tale i samme sprog og samme vidensniveau som dem. For eksempel vil du kunne se stor forskel på formidlingen af det samme nyhedshistorie alt efter om den er bragt i Politiken eller Ekstra Bladet, fordi Politiken og Ekstra Bladet har helt forskellige målgrupper. Hvor Politiken vil benytte et mere formelt og neutralt sprog og have fokus på information og saglighed, vil Ekstra Bladet benytte et mere kækt og provokerende sprog og skrive langt mere sensationelt.

 

Kommuniker det rigtige sted 

Endelig er det væsentligt, at du er til stede på de samme platforme som din målgruppe, for at du kan ramme dem. Hvis størstedelen af din målgruppe hovedsagelig benytter Instagram, vil det være spild af gode kræfter hvis du sender alt din kommunikation ud på Facebook. Du skal naturligvis kommunikere et sted, hvor din målgruppe vil lægge mærke til det.