3 måder du kan forebygge hold i nakken

Der er ikke mange ting, der er ligeså irriterende at få, som hold i nakken. Det påvirker vores energiniveau, humør og, alt efter graden, vores evne til at bevæge os. 

Hold i nakken er noget alle mennesker har prøvet og der findes efterhånden et hav af forskellige husholdningstricks, piller og cremer der angiveligt skulle kunne løsne de nakkemuskler op i en fart. 

Èn ting, som de fleste med hold i nakken dog bliver ved med at vende tilbage til, er den gode gamle massage – og gode råd er værd at slå et slag for! Derfor finder du også 3 klokkeklare grunde til at angribe din nakke med en god omgang massage, næste gang den sætter sig fast, eller du vågner i den HELT forkerte stilling.

  1. Massage løsner op i anspændte muskler
    Og hvis hold i nakken er én ting, er det anspændt. Anspændthed kan komme alle steder fra og det er af og til svært at sætte en finger på, hvorfor man i første omgang fik ondt i nakken. 

    Hvis uheldet er ude, eller du måske kan mærke at der er en omgang dårligdom på vej, kan du med fordel bestille en omgang massage hos din massør, bedre halvdel eller gode ven. 

    Massage løsner nemlig op i anspændtheder og får musklerne til at slappe af. Man kan med fordel også bruge enten varmecremé eller tigerbalsam til at få bugt med det.

  2. Din holdning på arbejdet betyder mere end du tror
    Mange oplever at få hold i nakken af at arbejde med en dårlig holdning – for eksempel ser man ofte tatovører have hold i nakken, fordi de bruger meget af deres tid på arbejdet på at sidde foroverbøjet. Et andet godt eksempel er kontorkrigeren der bruger et stort antal timer hver dag foran computeren, eller håndværkeren der løfter forkert igennem en længere periode og ender med at gøre mere skade end gavn på sig selv. 

    Er man opmærksom på sin holdning på arbejdspladsen, kan man måske undgå en slem omgang hold i nakken. 

     

  3. Gør dig selv den tjeneste, at huske at få en god nattesøvn
    Sover du dårligt, er chancerne at din krop tager hævn i løbet af dagen. Vi mennesker bruger (hvis vi får den mængde søvn, der er anbefalet) 1/3 af hver dag på at sove, og hvis ikke du sætter gode og behagelige rammer for din krop imens du sover, kommer du til at betale ved kasse 1 før eller siden.

    Har man tendens til ondt i nakken eller ligefrem hold i nakken, bør man overveje om man med fordel kunne købe nogle nye puder eller en helt anden type madras til sin seng.